Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 1 - 10 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Kupevärmeproblem
Min 9-3 -03 (gamla karossen) håller inte rätt temp inne i kupén. Den tycks hålla samma temp oavsett vad jag ställer in på displayen. När jag nollställer ser jag att en motor drar en vajer som i sin tur öppnar/stänger en lucka längst upp mot fläktmotorn (?). Det kanske är recirkulationen det? Det tycks vara vanligt att stegmotorn till luftblandaren går sönder, hur kan jag kolla den?
 
Mats Holmberg, 2019-03-25 15:00, [c084d...53098]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Borttappad nyckel saab 9-3 2003
Hej, har tappat bort den enda existerande nyckeln till bilen. Är det bärgning till verkstaden som gäller...eller finns något smidigare sätt?

Tack på förhand!
 
Peter, 2019-03-24 15:54, [05b2a...66257]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
VEVHUSVENTILATION SAAB 9-5 AERO 2003
Hej forumet.
Kom lite blå rök i dag när jag startade bilen, fick för mig att det kan handla om vevhusventilationen, bilen har dragit en del olja sista halvåret, mätarställning 22 900 olja bytt vid 22 000..
Byte vevhusventilation och i så fall , finns det instruktioner tillgängliga =?

tack p förhand.

Johan
 
Johan, 2019-03-24 11:08, [1ada5...3a1d3]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Iridium eller platina? (svar på "Iridium eller platina?" av Ante)
NGK med beteckningen Fredrik skriver!
Anders
 
Anders E., 2019-03-18 16:11, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: saab 9-5 starter inte eller tja ibland (svar på "saab 9-5 starter inte eller tja ibland" av joachim wulf)
Det låter väl som att pumpen är dålig. Du kan mäta bränsletrycket vid en ventil på fuel rail. Det ska vara 3 bar (plus eventuellt övertryck i insuget).
 
Fredrik, 2019-03-17 16:33, [0aeba...667d3]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Iridium eller platina? (svar på "Iridium eller platina?" av Ante)
Jag tycker du ska ha dom som Saab rekommenderat, vilket väl är PFR6H-10.
 
Fredrik, 2019-03-17 16:23, [0aeba...667d3]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
saab 9-5 starter inte eller tja ibland
håller på med polarens Saab och felsöker då den inte startat .dock hostar till ibland går ett par sekunder och dör igen.
Inga felkoder satta vad jag kan få fram(gissningsvis pga bilen stått ett tag och tog ur batteriet för laddning och satte i det igen efteråt och missade ta koderna innan urtaget batteri)

följande saker har hänt .bilen långkördes till arbete och på hemvägen efter en mils körning dog den .drogs hem till mig vi laddade batteriet mm då det var tömt (insåg senare att hen antagligen stått med både ljus och varningsblinker på ett bra tag).satte i batteriet och den startade ett par ggr utan problem tomgångskörning i 30-45 minuter med olika varvtal inga problem så tja kasst batteri (bilen laddar) så bytte det till ett jag hade och hen fick bilen kördes ca 3 mil sen stendöd och där är jag nu.

Det som är kollat är att bilen startar på startgas utan några problem alls .
bensinpumpen fungerar såpass att när man lossar utgående på tanken så kommer det bränsle ,Men tryckte tillbaka den och sen tog loss returen och då kom det noll bränsle .
Så ett par frågor
tex nipplarna vid tanken dvs dom som sitter på slangarna innehåller dom säkerhetsventiler ifall dom skulle lossna som stoppar flödet på returen jag tog loss?
det jag ser som möjliga orsaker är följande (dock brukar inte skriva saab)

Bensinfilter igensatt ?

kass/låst bränsletrycksregulator

pumpen ger för dåligt tryck

spridarna öppnar inte (dock borde det inte komma bensin på returen då?)iofs ta ut tändstift efter man kört på startmotorn borde ge fuktiga stift inte kollat än(blåser halv storm och regn ute)

någon givare har gett upp dock vilken iom att den startar på startgas så borde det utesluta ev kam eller vevaxelgivare?

någon databox ?

som sagt knappt skruvat på saab

 
joachim wulf, 2019-03-17 14:36, [d5c66...7bc5f]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Iridium eller platina?
Ska byta tändstift på min 9-5 aero -03.
Har tidigare haft platinastift men funderar nu på iridium.
Någon som har erfarenhet? Bra vs dåligt?

/Ante
 
Ante, 2019-03-16 14:14, [70e1e...9708b]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: 9-3 OG åm 2003 2,0t körd 220.000 km (svar på "Sv: 9-3 OG åm 2003 2,0t körd 220.000 km" av tommen)
Trimleverantörer typ MapTun kan programmera bort luftpumpen.
Anders
 
Anders E., 2019-03-15 16:12, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: 9-3 OG åm 2003 2,0t körd 220.000 km (svar på "Sv: 9-3 OG åm 2003 2,0t körd 220.000 km" av Anders E.)
sorry - juu bara en bokstav fel "o" men helt missvisande blev det av det förstås (juu det borde ha hetat "NG") - men svaret var tillfyllest - nu vet man felet - ngn påstod att man programmera bort hela grunkan ur systemet och sedan bara tuta och köra
 
tommen, 2019-03-13 19:33, [89cc7...78fa6]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »