Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 161 - 170 av 250
«  - [11 12 13 14 15 16 17 18 19 20+  » Scrolla längst ner på denna sida
Saab 9-3 1.9 tid svårstartad när den är kall
Hej, har fått problem med min saab 9-3 1.9 tid 2008. När den har stått över en natt och blivit riktigt kall så får jag nöta länge på starten tills den börjar hosta typ o då går den igång och när den har startat så kan jag stänga av den direkt och då startar den utan problem. Har bytar egr ventil, o ringar i returen till spridarna, batteri, kollat över och bytt plus och jordkabel till startmotorn samt byttat startmotor men inget har hjälpt. Och börjar få slut på ideer nu. Mvh
 
Simon, 2023-01-22 15:40, [a1b87...ba696]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Saab 9-3 (Biopower) svårstartad/startar ej (svar på "Saab 9-3 (Biopower) svårstartad/startar ej" av Fredrik M)
Att den inte startar alls nu kan vara död bränslepump, testa att ge motorn en rejäl dos startgas och se om den tänder. Tänder den och dör så är det nästan säkert bränslepumpen.

Går illa och drar för mycket bränsle är svårare att svara på, tändkasetten är vanligt fel och om tändstifts byte hjälpte tillfälligt så kan det vara den som är på väg att ge upp.
 
HSE, 2023-01-18 14:56, [4add4...f0176]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Saab 9-3 (Biopower) svårstartad/startar ej
Hej,

Jag har en Saab 9-3, -08 (Biopower, ca 25.000 mil) som har varit svårstartad under en längre tid och sedan några dagar, startar den inte alls.
Förut kunde det ta ca 8-10 sekunder innan den startade och när den väl startat luktade det mycket avgaser. Den drog mer bränsle enligt ”datorn” (ca 0,95 l/mil i stället för ca 0,7 l/mil). Den har körts på E85 tidigare men enbart bensin de senaste 3 åren. Tändstiften är bytta vilket gjorde bilen mer lättstartad under någon månad.
De senaste tre gångerna vi kört bilen gick den stundtals ojämnt (men motorn stannade inte).
När jag försöker starta bilen nu så låter den som tidigare men utan att den startar.
Batteriet är nyladdat och vi har fyllt på med 5 liter bensin.

Vad kan detta bero på? Behöver jag byta spridare? Kan det vara bränsletryckregulatorn?

Mvh
Fredrik
 
Fredrik M, 2023-01-18 14:34, [097f4...b0e7c]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Max hjuldiameter 9-3 XWD?
Jag funderar på att byta vinterdäck. Min 9-3 Aero XWD är lite för låg med 215/45 R17 däck.
Sommardäcken jag har är 215/55 R17 och det funkar ju utan problem även om det inte är en dimension som listas som rekommenderad.

Kan nån säga hur stor diameter som går att ha innan det blir problem?

Är det t ex nån som använder 225/55 R17-räck?

 
John M, 2023-01-17 19:44, [dfd5c...a0d39]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Var hittar man reläboxen? (svar på "Sv: Var hittar man reläboxen?" av Per L)
Tackar Per! Var riktigt bra sida, hittade en bild där de skall finnas just till vänster om ratten under fläktutblåset bakom den stora plastpanelen så får skruva bort den.
 
John, 2023-01-12 09:29, [e103a...37dfc]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Var hittar man reläboxen? (svar på "Sv: Var hittar man reläboxen?" av John)
Du måste säkert demontera plastpanelen mellan ratten och pedalerna för att hitta detta relä.

Här hittar du SAABs original verkstadshandbok på engelska om hur du demonterar kåpan och hittar reläet.
https://saabwisonline.com/
 
Per L, 2023-01-12 08:42, [03e25...35424]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Var hittar man reläboxen? (svar på "Var hittar man reläboxen?" av John)
Glömde skriva modell: Saab 9-3 2.0 Turbo årsmodell 2000.
 
John, 2023-01-11 12:23, [e103a...37dfc]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Var hittar man reläboxen?
Hej, försökt hitta Reläboxen då jag behöver byta relät som styr torkarintervallerna, det står bara i manualen att den finns: under intrumentpanelen vid ratten. Säkringsboxen vet jag att den är till höge om ratten på sidan, men denna reläbox går jag bet på...under ratten finns bara luftutblås och kontakten för Tech instrumentet. Finns ingen bild på detta så vette tusan hur jag ska få reda på detta. Det är relä med Pos G.
 
John, 2023-01-11 12:21, [e103a...37dfc]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Byte bränslepump (svar på "Byte bränslepump" av Per-Olof Starbrant)
Vad jag minns så var det bara att lyfta upp hela enheten. Jag köpte original SAAB pumpenhet så bytet var enkelt, köper man en lös pump så gäller det att få tätt i kopplingarna innan man stoppar ned enheten i tanken igen.

Jag ville inte göra hål i plåten så jag tog ned tanken, var lite lättare att jobba med bensintanken på arbetsbänken...
 
HSE, 2023-01-07 16:03, [58f2e...86c74]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Byte bränslepump
Misstänker att bränslepumpen är dålig på min 9-3 2,0t 2004 och tänkte därför byta den. Jag har klippt upp plåten under baksätet och knackat bort ringen som håller fast locket. Jag kan nu lyfta bort locket. Min fråga är hur lyfter jag upp insatsen med pumpen. Hur sitter den fast?
 
Per-Olof Starbrant, 2023-01-07 11:44, [379d0...fe77a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [11 12 13 14 15 16 17 18 19 20+  »