Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 11 - 20 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Styrenhet SAAB 9-3
Hej
Har en SAAB som står i Frankrike med trasig styrenhet. Köpte en begagnad (nya fanns inte att få tag på) och skickade den till verkstaden i Frankrike. Verkstaden tror att den är "tömd" och behöver programmeras. Någon som vet vem som gör det? Någon som har en styrenhet som kan passa en 9-3 Aero från 2005?
Du får gärna ringa mig 072-5055555
Tack på förhand / Fredrik
 
Fredrik, 2022-06-30 10:04, [d17a6...2e5af]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast? (svar på "Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast?" av Henrik)
Lapsus:

Menade såklart "via (muttern på) KAM-axeln"

 
Henrik, 2022-06-29 15:24, [32db2...8e1b8]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast? (svar på "Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast?" av Per L)

Hej igen och tack igen.

Gillar inte att chansa - men gillar nya lösningar (som inte är omnämnda i verkstadshandböcker).

Denna gång gjorde jag enligt handboken - bort med hjulet och bort med innerskärmen. Med tanke på den lilla kraft som krävdes (stiften var ju ur) hade det sannolikt gått lika bra att dra runt motorn via vevaxeln (allt var ihopsatt förutom ventilkåpan).

Allt nu klart alltså - avgasventilen bytt.

Har alltså verkstadshandbok - samt 40 år som hobbybilmekaniker.

 
Henrik, 2022-06-29 15:21, [bc0ca...0e5d4]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast? (svar på "Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast?" av Henrik)
Det kanske går att snurra motorn mha muttern på kamaxeln om det inte går för trögt att vrida runt motorn. Du får helt enkelt prova och känna dig fram om det kan gå.

Jag får en känsla av att du är en person som gillar att chansa och då är det verkligen viktigt att du kollar dina "chansningar" mot verkstadshandboken.Annars kan det bli besvärligt och i värsta fall dyrt. Ställer du tex in motorn i rätt läge innan du lossar kamaxeldreven? Lossar du kamkedjespännaren innan du lossar kamdreven? Osv...
 
Per L, 2022-06-27 17:43, [97b61...9b70d]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast? (svar på "Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast?" av Per L)
Hej och tack för svar:

Här kommer en utförligare beskrivning:

Det enda jag gjorde var att:

* Ta bort ventilkåpan.
* Ta bort tändkassetten
* Lossa de 10 plus de två främre bultarna till toppen. Endast såpass att de lossade från sin spänning samt ytterligare en aning.
* Tog bort säkring till bränslepumpen

Kammar och drev satt såklart fast till fullo.

* Tog bort tändstift nr 4 och satte en kompmätare (som normalt visar cirka 14 kilo).

Vred på nyckeln och körde ett par sekunder.

Hörde hur det pyste från toppen. Ett gott tecken.

Kollade kompet. 0 kg.

Gjorde om det hela för de tre andra stiften - mest för att det var kul. 0 kg på stift 2 och 3. Stift nr ett 2 kilo i komp.

Toppen var alltså loss.

Detta bevisar att det funkar - men toppen var kanske lätt att lyfta av ändå.

En följdfråga:

Nomalt skall man dra runt motorn två varv på vevaxeln när man är klar med ventilbyten för att kolla att allt löper fint. MEN - jag har inte demonterat höger hjul eller hjulhuset. Kan jag dra runt motorn med en 19 mm nyckel på bakkant på ena kamaxeln - när stiften är ur? Verkar inte vara något stort motstånd. Vill såklart inte att det blir det för stor belastning på kamkedjan.
 
Henrik, 2022-06-25 17:14, [235da...dc6b8]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Bilen dog på 100 väg och nu är där inget tryck i t
Min saab 9-5 2,3t 2009 dog när jag körde på en 100 väg. Först la farthållaren av, motorlampan började blinka sen tändes olje lampan och det börjar lukta illa, ungefär som skit var på jag jag glider in på en P-ficka som tursamt var nära. Jag stänger av motorn för att kolla motorn och så där inte finns något som droppar under motorn, jag ser inget som skulle vara fel, så jag kliar mig lite i huvet och väntar en stund innan jag försöker starta vilket inte går. Väntar lite till och efter ett par försök går det, lukten försvinner kort därpå men turbon ger ingen kraft, mätaren rör sig men knappt till hälften och absolut inte mer. Är det turbon som rasat? Har varken hört den vina eller smälla och har heller inte sett någon rök varken fram eller bak på bilen? Vad kan detta bero på? Vore väldigt tacksam för svar
 
Marcus, 2022-06-23 20:56, [18219...9b214]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Byta spolarvätskeslang Saab 9-5 (svar på "Sv: Byta spolarvätskeslang Saab 9-5" av Johan)
Det ska vara den långa slangen.
 
Verena, 2022-06-20 13:53, [b7057...a8cea]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Hur göra för att lossa topp som sitter fast? (svar på "Hur göra för att lossa topp som sitter fast?" av Henrik)
Jag har aldrig varit med om att ett topplock suttit fast så att det inte gått att lyfta bort för hand. Utom när jag glömt att lossa några bultar. Ev kan man behöva "bända" litet med tex en skruvmejsel.

Har du tex lossat de två bultarna som håller fast kamkedjekåpan mot toppen?

Att köra motorn som du beskriver verkar både onödigt och ev. farligt. Har du inte lossat kamkedjan kan du inte lyfta bort toppen och har du lossat kamkedjan och kamdreven från toppen och börjar köra runt motorn är det risk för att kamkedjan "trasslar in sig"

Har du ingen verkstadshandbok är det absolut läge att skaffa en sådan. Du kan även hitta en sådan här https://saabwisonline.com/
 
Per L, 2022-06-20 08:23, [97b61...9b70d]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Hur göra för att lossa topp som sitter fast?

Hej

SAAB 9-5 2.3 år 2001. Skall byta en avgasventil.

Har tagit bort ventilkåpan och lossat de 10 bultarna till toppen, dock endast så lite att de har släppt spänningen och ytterligare ett halv varv.

Kan jag vrida på startnyckeln och dra runt motorn några varv (utan tändkassett) och hoppas att kompet trycker loss toppen? Har ännu ej kollat om toppen sitter fast så hårt att jag inte enkelt kan lyfta loss den, vill dock veta redan nu om det är en metod att ta till om den inte är lätt att få loss från blocket.


Någon som har testat, eller finns bättre metod?

Vänliga hälsningar

Henrik

 
Henrik, 2022-06-19 21:16, [235da...dc6b8]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Byta spolarvätskeslang Saab 9-5 (svar på "Byta spolarvätskeslang Saab 9-5" av Verena)
Vilken av slangarna behöver ni byta?
Det skall räcka att plocka ner innerskärmen.
/Johan
 
Johan, 2022-06-19 18:22, [adf0b...75c6b]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »