Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 31 - 40 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: Hålla handbromsen i bästa skick? (svar på "Hålla handbromsen i bästa skick?" av Ante)
Att motionera den, precis som du själv nämner, är det absolut viktigaste. I övrigt är väl att regelbundet kontrollera om vajerskal, jhylsor, infästningar etc har spruckit eller skadats. Samt testa då och då att handbromsen tar både bra och jämt.
/Johan
 
Johan, 2024-02-26 15:47, [34fe2...c9f1a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Hålla handbromsen i bästa skick?
OG 2003 9-5

Har relativt nyligen renoverat handbromsen plus nya vajrar etc. Hur håller jag handbromsen i bästa skick nu efteråt? Förutom att dra åt den ståendes, vad annat kan man göra?
 
Ante, 2024-02-25 13:35, [6992f...380e9]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Kopplingsproblem (svar på "Kopplingsproblem" av Andrew)
Byttes hela paketet? Min bil började kopplingen slira på i somras, orsaken visade sig vara att tryckplattan spruckit, såg ut att ha startat i ett material fel i godset. Men ingen ide att reklamera efter 22K mil...

Men kan vara något liknade på din koppling så det borde i så fall gå att reklamera den kopplingen. Men riva den får du göra, jag var glad jag rev min innan felet förvärrades så jag blev stående när jag såg hur tryck plattan såg ut, däremot var som nya.
 
HSE, 2024-02-23 21:58, [313b4...ec5e3]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Kopplingsproblem
Har en 1.9TiD Vector från -07 där kopplingen byttes och efter ca 500mil så gick pedalen i golvet.Bilen ställdes 2017 fram till jag köpte den för ett par månader sedan. Märket på kopplingen var Sachs och enligt förre ägare så valdes den kopplingen för att dom även tillverkar original delar. Nu har kopplingen börjat slira på 5:e och 6:e växeln. Min undran är om det är möjligt att kopplingen är slut redan efter ca 1000 mil? Att after market grejer kan ha skiftande kvalitet vet jag men ändå! Btw så var det slavcylindern som hade lagt av och som jag bytte men som sagt nu verkar resten också lägga av!
 
Andrew, 2024-02-23 20:44, [29833...51e15]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: OG9-5 startar ej (svar på "Sv: OG9-5 startar ej" av Jonas K)
Helt rätt jobbat. Tänd kassetter är förbruknings vara enligt min erfarenhet, fått byta många men brukar inte tvärdö på det sättet.
 
HSE, 2024-02-17 08:49, [d9ae9...974b0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: OG9-5 startar ej (svar på "OG9-5 startar ej" av Jonas K)
Då kan jag meddela alla framtida googlare att det var tändkassetten som var trasig i mitt fall. Lite udda att den fungerade perfekt först och inte alls 10 min senare.

Det jag gjorde innan jag bestämde mig för att testa med ny kassett var att ta komp och bränsletryck (fanns nippel i mitten på fuel rail).
 
Jonas K, 2024-02-17 02:34, [872f7...8a337]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mi (svar på "Sv: Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mi" av Johan)
Hej,

Jag har inte gjort någonting ännu, men innan jag lämnar in den på verkstad, så vore det bra med några synpunkter från någon, som har erfarenhet i ämnet.
Tex. vad som brukar vara orsaken och vad man ska börja med att kolla. Det kan ju bli väldigt dyrt att låta en verkstad börja rota omkring förutsättningslöst. Då är man snart uppe i 10.000kr
/S-O
 
Stig-Olov Westerberg, 2024-02-16 11:18, [1b06f...d59d2]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mi (svar på "Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mil" av Stig-Olov Westerberg)
Hej
Vad är egentligen din fråga? Huruvida slitna leder kan ge tung styrning?
Vad har du kollat och gjort hittills?
/Johan
 
Johan, 2024-02-16 11:03, [34fe2...c9f1a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mil
Hej,
Jag upplever att bilen är tungstyrd och när jag frågar på verkstad, så menar man att det beror på att bilen har 18"-hjul. Men jag tror inte att det är hela sanningen. Om tex. oljan till servon är dålig eller har läckt ut delvis, så går bilen att styra, men blir tungstyrd. Kan också vara servopumpen eller styrväxeln, som är defekt. Då blir bilen också tungstyrd. Kan det bero på slitna styrleder, bussningar m.m?
 
Stig-Olov Westerberg, 2024-02-16 10:02, [1b06f...d59d2]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: OG9-5 startar ej (svar på "OG9-5 startar ej" av Jonas K)
Svårt fall! För det mesta när bilen gått fint till ex en affär och är stendöd när man skall därifrån så är det bränsle pumpen men det tycks det ju inte vara i detta fallet. Men hur reagerade den på startgas? Testa tändstiften i öppna luften utan komp säger inte så mycket om hur det orkar gnistra när de sitter i motorn då luft isolerar, högre komp, mer isolering. Men tänder den inte på startgas så måste felet ligga på tändnings sidan om motorn har komp och kamkedjan inte har hoppat några kuggar.
 
HSE, 2024-02-06 06:22, [98e9a...3e514]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »