 |
Visar meddelande 71 - 80 av 250 |
|
 |
Sv: Automatolja och OKQ8 (svar på "Automatolja och OKQ8" av Ante) |
Har den rätt klassning?
/Johan |
|
|
 |
Automatolja och OKQ8 |
Hej.
Har en 9-5 2003 Aero där jag nu tänkte byta olja på automaten.
Knappade in reg.nr på stationen och fick då en olja rekommenderad. Det var deras eget märke. Passar den tror ni? Har för mig att det stod mineralolja på den.
Ante |
|
|
 |
Sv: Byte av bromsvätska till frikoppling 9-3 TTiD (svar på "Sv: Byte av bromsvätska till frikoppling 9-3 TTiD " av HSE) |
Men här handlar det egentligen inte om att lufta systemet, utan om att byta bromsvätska genom att med undertryck suga ut den gamla vätskan vid slavcylindern och samtidigt se till att fylla på behållaren så att det aldrig kommer in någon luft. Det jag då inte förstår är hur det då kan komma in luft...
Sedan med liknelsen av vattenpasset så borde en ev luftbubbla söka sig uppåt i slangen/röret och mynna ut i behållaren. |
|
|
 |
Sv: Byte av bromsvätska till frikoppling 9-3 TTiD (svar på "Sv: Byte av bromsvätska till frikoppling 9-3 TTiD " av Kent) |
Luft stiger uppåt, se på ett vattenpass. Så svårt att få ut luften när man trycker bromsvätskan brant nedåt, lättare åt andra hållet. |
|
|
 |
Sv: Check engine (svar på "Check engine" av Leif Aldén) |
På min 93 från-99 var det pluskontakten till batteriet som var dåligt dragen. efter rengöring och fastdragen försvann felet. |
|
|
 |
Sv: Byte av bromsvätska till frikoppling 9-3 TTiD (svar på "Sv: Byte av bromsvätska till frikoppling 9-3 TTiD " av Anders) |
Tack Anders för svar.
Varför är det risk för luft i systemet om jag suger in ny bromsvätska mot att trycka vätskan 'baklänges'?
Självklart ser jag till att vätskebehållaren hela tiden är fylld...
Har du kanske dessutom någon förklaring/teori om varför kopplingen känns 'stum' efter en timmas körning? Är jag rätt ute om jag misstänker fukt som expanderar i bromsvätskan när den blir riktigt uppvärmd?
/Kent |
|
|
 |
Sv: Byte av bromsvätska till frikoppling 9-3 TTiD (svar på "Byte av bromsvätska till frikoppling 9-3 TTiD -11" av Kent) |
Det går att komma åt, men är trångt! Om du vill se och komma åt samtidigt så får du demontera batteri och batterihylla!
Sen vill jag påstå att risken är STOR att det blir lite luft i systemet om du gör enligt vad du skriver. När du avslutat ditt byte så tror jag att du får avsluta med att trycka bromsvätska bakvägen, från slavcyl upp till behållaren.
Mvh. Anders. |
|
|
 |
Sv: Startproblem 9-5 -05 (svar på "Startproblem 9-5 -05" av Fredrik) |
Kontrolldra muttern som håller den grova pluskabeln på startmotorn.
Mvh. Anders. |
|
|
 |
Sv: SAAB 93, 2000 (svar på "Sv: SAAB 93, 2000" av Tomas) |
Löste du problemet? Vad var det isåfall?
Mvh. Anders. |
|
|
 |
Sv: byta grenrör på saab 93 1,9 tid 2006 (svar på "byta grenrör på saab 93 1,9 tid 2006" av sebastian björk) |
Det låter som du är på rätt spår!
Kör på!:-)
Meddela gärna hur det gick!
Mvh. Anders. |
|
|
 |
« - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] + »
|
|
|