Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 1 - 10 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: 9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok (svar på "Sv: 9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok" av Anders)
Tack Anders för tips om bränsletrycket. Nu är bilen till slut reparerad och du var inne på helt rätt spår.
Som vanligt när det är krångligt så var det inte bara ett fel.
Startproblemet löstes genom att byta backventilen vid bränsletanken.
Och verkstaden kunde genom att mäta bränsletrycket till slut komma fram till att bränslepumpen inte gav tillräckligt tryck, det var därför bilen gick okej vid låg belastning men ryckte och saknade ork vid högre belastning.
Med ny bränslepump så går bilen bra igen.

Så nu vet jag att en bränslepump faktiskt kan vara dålig utan att vara helt sönder.
 
John, 2021-06-13 07:49, [8bf5a...6f068]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk (svar på "Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk" av Åke Almli)
Verktygen för att göra konan är inte så billiga. Ex https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/dubbelkoningsverktyg/dubbelkoningsverktyg-2000020712
 
HSE, 2021-06-11 12:18, [49f46...ef8e1]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk (svar på "Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk" av Mårten)
Toppen, tack för svar och engagemang.
Vi får se hur det går, går det dåligt hamnar det väl i nyheterna ;)
 
Åke Almli, 2021-06-11 12:07, [90389...18ede]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk (svar på "Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk" av Åke Almli)
Du kapar röret i rätt längd, trär på nipplarna (tror det är M10x1, men i värsta fall kan du återanvända de gamla) och konar sen rörändarna med ett dubbelkoningsverktyg. Bort med gamla röret, på med nya (försiktigt med bromsvätskespillet då det förstör lacken på bilen!).

Du fyller och luftar systemet först efter att du har monterat det nya röret, avluftnignen görs via luftningsnipplarna på bromsoken. Sök på webben så hittar du bra detaljinstruktioner om du aldrig gjort det förut.

Tänk på att du blir stående med en bil som måste bärgas om du inte får ihop allt och lyckas lufta systemet. Se till att det går att lossa alla fyra luftningsnipplar redan innan du börjar riva något.

Mvh
 
Mårten, 2021-06-11 11:51, [63bd2...fda66]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk (svar på "Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk" av HSE)
Tack för ditt svar!
Tror jag har grejor för att bocka och kapa på egen hand så det borde fungera.
Då det inte finns verkstadstid innan måndag så är det antagligen så det får bli.
Det var det här med vilka nipplar som gäller och om man måste ha något specialverktyg för att fästa dem i bromsröret?
Hur luftar man? Kopplar på det nya röret fram och trycker på bromspedalen tills det kommer bromsvätska i andra ändan och ansluter bak efter det?
Tar en chansning, är det någon här som bor i Haninge som kan göra jobbet senast måndag kväll?
 
Åke Almli, 2021-06-11 11:06, [90389...18ede]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk (svar på "Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk" av Åke Almli)
Bäst att köpa bromsrör som redan är anpassade till bil och plats. Vi som är vana köper ju i metervara och bockar till och kragar på plats men det behövs specialverktyg till det.

Frågan om bromsvätskan gör mig lite orolig, det som läcker ut måste ju ersättas men luften som altid kommer in i systemet måste ju bort så bromsarna måste luftas efteråt, inte så lätt!
 
HSE, 2021-06-11 10:50, [49f46...ef8e1]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Bromsrörsbyte 9-3 (YS3D) 2,0 Turbo 2000 185Hk
Hej!

Fått igår torsdag nedslag (2:a) på bromsrör vid besiktningen av dotterns bil.
Detta sker naturligtvis då hon måste ha en bil att köra redan på måndag för sitt arbete... :/

Ser att det finns universal bromsrör på Biltema men har lite funderingar då jag aldrig bytt bromsrör förut.
Vilken nippel gäller?
Behövs något specialverktyg?
Hur gör man med bromsoljan som finns i röret om det rinner ur något, fyller man på?
Något särskilt att tänka på?

Bästa hälsningar,
Åke Almli
 
Åke Almli, 2021-06-11 10:04, [90389...18ede]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Dimljus fram (svar på "Sv: Dimljus fram" av Anders)
Hej Anders, tack för att du tar dig tid!
Ja det är nummer 10 jag klippt, dubbelkollad igen. Blå/vit.
När tändningen är av så tänds endast parkerings/positionljus med vredet i mittenläget men så fort jag slå på tändningen tänds halvljuset (i alla tre lägen).

Märkligt, jag har fixat detta på fem 9-5:or tidigare men det har aldrig varit/blivit så här.

Finns det någon annan inställning som kan orsaka detta fenomen tro?
 
Johan_G, 2021-06-08 18:17, [43d74...60c25]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: positionsljus Saab 9 3 årsmodell 2000 (svar på "Sv: positionsljus Saab 9 3 årsmodell 2000" av Anders)
Vad exakt står det i sid:en?
 
Anders, 2021-06-04 23:31, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: positionsljus Saab 9 3 årsmodell 2000 (svar på "positionsljus Saab 9 3 årsmodell 2000" av Thord Eriksson)
Bortanför blinkersen?? Menar du sidobackljuset som endast finns på USA-bilar? På en EU-specad bil ska det finnas parkeringsljus i strålkastaren. H4-lampa med halv/helljus. Sen sitter det dimljus på många bilar i spoilern. och så förstås blinkers. Det enda som bilen varnar för fram är halv och helljus!
Anders
 
Anders, 2021-06-04 23:28, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »