Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 1 - 10 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Oljeläckage saab 9-3 aero 2001?
Har köpt en Saab 9-3 aero från 2001 av en vän för en billig peng. Har stött på lite småproblem med den.

Den ger av ett klonkljud när jag bromsar i lite snabbare stadstrafik (30-60km/h). Helt omöjligt att veta varifrån ljudet kommer.

Det kommer en oerhört illaluktande doft när jag stannar bilen efter att ha kört den en längre stund (30+ minuter).

När jag fickparkera idag märkte jag att där framhjulen stått när jag ratta runt helt finns det oljefläckar. Inte märkt det för jag inte har kört så mycket när det varit blött ute. Kan det vara läckage i bromssystemet som droppar ner på ex. avgasrör som avger den illaluktande doften?

Mvh

 
Christoffer, 2021-05-13 18:19, [5020c...8ba09]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: 9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok (svar på "Sv: 9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok" av John)
Kan tycka det är lite våghalsigt att köpa begagnad vevaxelgivare, hur vet du att denna fungerar som den skall? De slits ju...
Ryckande motor är ofta tändkassetten. Är osäker huruvida vevaxelgivaren kan ge dessa symtom. Vad händer med varvräknaren när dessa ryckningar uppträder?
 
Johan, 2021-05-13 09:25, [0f206...01475]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: 9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok (svar på "Sv: 9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok" av Johan)
Tack Johan för ditt svar!
Verkar allt mer som vexaxelgivaren för igår kunde jag inte starta alls när motorn var varm men en timme senare funkade det.
Det rycker allt värre när man gasar på och en gång tappade den orken helt och motorlampan började blinka.
Ska byta vevaxelgivaren (skaffade en beg.), hoppas det kommer räcka.
Nån som vågar sig på att gissa om givaren kan vara det som gör att den rycker också?

John
 
John, 2021-05-12 13:43, [dfd5c...a0d39]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: 9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok (svar på "9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok" av John)
Jag skulle börja med vevaxelgivaren. På ett sätt tyder det på den, att problemen kommer när bilen har stått en stund efter varmkörning. Dock brukar de inte starta öht då, men kan vara så att givaren börjar bli dålig... Så för att utesluta den framöver så är det där jag sklle börja.
 
Johan, 2021-05-10 20:58, [17df4...eac03]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
9-5 startar varm, dör nästan, går sen ok
Jag försöker lista ut vad som kan vara fel på min 9-5 -02 2,3t
När jag startar den när den är nästan varm, t ex 10-30 min efter att den körts så går den igång lätt kommer upp i tomgångsvarv, sen inom 1 sekund så nääästan stannar den och så igen inom 1 sekund så kommer den igång igen och går då normalt på tomgång.
Kallstart går bra (har inte testat vinterkall senaste månader förstås).

Har försökt läsa på men hittat bara spretiga tips om tändkasset, vevaxelgivare och bränslepump, så jag vet inte var jag ska börja.

Nån som känner igen symptomen och rentav fixat samma problem?

Tackar alla hjälpsamma på förhand, har fått så kompetent hjälp på detta forum tidigare!
 
John, 2021-05-10 13:39, [dfd5c...a0d39]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Fylla olja i automatlådan 9-5 2001 (svar på "Fylla olja i automatlådan 9-5 2001" av Henrik ANFELT)
Fyll på genom röret till mätstickan. Med en liten tratt är det inga problem och minimalt med kladd.
//Per
 
Per, 2021-05-08 13:25, [feac6...c3cb2]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Fylla olja i automatlådan 9-5 2001
Skulle det funka att lossa övre bulten/slangen till automatoljekylaren och fylla olja direkt in via kylaren?

Bara en tanke. Har för mig att pluggen till påfyllningshålet på lådan är svår att komma åt med vanliga verktyg.

 
Henrik ANFELT, 2021-05-01 06:27, [fbdc8...20a3e]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: 95 2001 - 2004 2,3t vs Aero - hållbarhet turbo (svar på "Sv: 95 2001 - 2004 2,3t vs Aero - hållbarhet turbo" av Johan)
Tack Johan!
 
Henrik ANFELT, 2021-05-01 06:21, [fbdc8...20a3e]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Motorn tappar kraft SAAB 9-3 Diesel (svar på "Sv: Motorn tappar kraft SAAB 9-3 Diesel" av Anders E.)
Efter läst allt i tråden så låter det som att det är DPF som pågen har problem med på sin 1.9tid som går som a-traktor.
Reglerna säger visst att a-traktorer inte behöver varken DPF eller EGR, vad jag förstått så måste det programmeras bort om man tar bort EGR, men om man bara tar bort DPF, måste något programmeras då med?

Mvh
 
Anders, 2021-04-23 20:45, [f4d34...9df5d]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Blinkers problem SAAB 9-3 1.8t (YS3F) (svar på "Blinkers problem SAAB 9-3 1.8t (YS3F)" av Per)
Modulen heter CIM (Column Integration Module), och låter som en trolig felkälla.

Här hittar du information om hur det hänger ihop:

http://saabwisonline.com/b1/9-[.....]irection-indicators/

Mvh
 
Mårten, 2021-04-19 10:48, [63bd2...fda66]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »