|
Visar meddelande 231 - 240 av 250 |
|
|
Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? (svar på "Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010?" av Joachim Denner) |
Vill man att pärlan skall överleva så skall man absolut inte köra den vintertid. Skaffa en torr men inte nödvändigtvis varm plats att ställa upp den på. Montera några råttiga hjul och lägg undan aluminiumhjulen. Försök palla upp den. Anslut en underhållsladdare till batteriet. En torrboll i kupén är också bra.
Bilen behöver oljebyten innan avställningen och översyn av bromsskivor så att dom inte rostar/kärvar. Som alla bilar mår den bäst av att köras då och då. Dödssynd att starta den och låta den gå på tomgång!
Beträffande värdet så lär det nog inte stiga förrän merparten av dom som är i trafik nu har rostat bort. Men förvänta Dig inte ingen värdestegring. Exvis gamla Mercedes CE som är en coupévariant av E-klassen (124) från 80/90-talet kan betinga bra priser om dom är oskruvade och med rätt utrustning. Skillnaden är dock att det finns gott om reservdelar på nätet. Det är väl den stora frågan beträffande NG 9-5 dom kommande åren. |
|
|
|
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Sv: Återigen vad roligt" av ad) |
Jo i och för sig. Men i vilket fall som helst vill man ju inte ha en SAABliknande bil som heter något liknande som jag skrev tidigare. Risken är nog stor att det blir något konstigt om Kineserna ska vara med och bestämma, och om namnet ska funka i Kina.
Alternativt att Nevs har ett annat namn på bilarna för resten av världen där det kommer säljas "SAABar".
Personligen tycker jag både Phoenix, Aero, Vector och Sonett är ganska "fräcka" namn som man förknippar med SAAB. Efter själva namnet kan man ju som tidigare ha en modellbetäckning som 900, 9000, 93, 95 osv, precis som tidigare. Då skulle jag bli nöjd. |
|
|
|
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Sv: Återigen vad roligt" av Stefan A) |
Det gör varken till eller från om det står SAAB på bilarna. Biltillverkar med betydligt starkare varumärken släpper bilar utan att använda sitt namn. Toyota tillverkar Lexus, Honda tillverkar Acura och nu säljs DS4 som inte längre heter Citroën. Köpare förknippar naturligtvis ändå bilarna med Toyota Honda och Citroën. Samma med Nevs. Så länge som bilar från Nevs ser ut som en SAAB så uppfattas de som SAAB-ar oavsett vad sin står på bakstammen.
|
|
|
|
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Sv: Återigen vad roligt" av Anders E.) |
Tyvärr, nu är det tydligen helt kört med SAABnamnet. Saab AB tog inte sitt förnuft tillfånga! Nevs måste hitta på ett nytt namn på de kommande bilarna. Kineserna vill ha ett namn som funkar i Kina, eftersom de flesta bilarna kommer säljas där. Usch, förmodligen blir det väl något i stil med Pongchang 8950 kqxczw plongching 31758392.
Tyvärr kanske det måste bli en Gubb Volvo när SAABarna börjar tyna bort från vägarna trots allt. Hoppas Volvo åtminstone hinner få ordning på designen till dess.
Tragiskt att SAABhatarna till viss del skulle få rätt tillslut! |
|
|
|
Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? (svar på "Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010?" av Anders E.) |
Tack för info! Skall besöka gruppen på fb :-)
Jocke |
|
|
|
Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? (svar på "Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? " av Joachim Denner) |
Jag har en 9-5 Aero Biopower XWD 2011 och jag tänker behålla den och använda den åtminstone sommarhalvåren. Det är ju en helt underbar bil! Förut använde jag den året runt och dagligen, men denna vinter har jag den avställd i en gammal fabrikslokal med en liten CTEK-laddare inkopplad. Får se hur jag gör kommande vintrar.
Jag kan rekommendera gruppen "SAAB ng 9-5 Sverige" på facebook!
Anders |
|
|
|
Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? (svar på "Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? " av Joachim Denner) |
Skall du låta den stå under längre tider så rekommenderar jag att den skall stå "varmt" och "torrt".
Jag lät min BMW 635 stå på höskullen (dvs "torrt" men inte varmt) hos en bonde i 11 år utan att köra den. Jag bytte oljor och bromsvätskor innan jag ställde in den.
- Rostmässigt var det inga problem
- Klädseln klarade sig bra
- Bromsoken fram hade börjat kärva
- Bromsklossarna hade fastnat vid bromsskivorna men släppte lätt och skivorna behövde inte bytas
- Slavcylindern till kopplingen fick jag byta pga rostangrepp
- Växelspaken hade börjat gå mycket trögt i alla leder fram till lådan
- Alla AL-detaljer i motorrummet hade börjat "korrodera". Dvs det såg inte snyggt ut
- Motorn hade fastnat men jag fick loss den och den tycks inte ha tagit någon märkbar skada
- Trots att kamaxeln blivit "helt torr" hade den inte fått minsta tillstymmelse till ytrost på sig
- Lamellerna hade fastnat men släppte ganska lätt
I fortsättningen skall jag plocka fram bilen och köra med den åtminstone vart annat år.
Per L |
|
|
|
Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? |
Hej! Saab fantast sedan många år men då jag nu bytt jobb och har möjlighet till tjänstebil funderar jag på att sälja "pärlan". Det är en 9-5 med nya karossen, Vector modellen med turbo på 220 hk och AWD, skinnklädsel manuell låda och bensinare. 8000 mil har den gått. Har även fått höra från flera besiktningsmän det senaste att jag skall spara bilen för den kan bli värd pengar tror de. Mao: Vad har ni "kännare" på detta forum för känsla. Skall jag sälja den och isf, vad kan jag ta för den? Eller skall jag ställa den på vinden? :-) Alla tips emottages tacksamt.
//Jocke |
|
|
|
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Sv: Återigen vad roligt" av HSE) |
Då har vi hört olika. :-)
Anders |
|
|
|
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Sv: Återigen vad roligt" av Anders E.) |
Vad jag hört förhandlas det inte ens längre om namnet. |
|
|
|
« - [21 22 23 24 25] + »
|
|
|