|
Visar meddelande 11 - 20 av 250 |
|
|
Fråga ang Fälgar! |
Finns det någon som kan intyga att Saab har släppt en
Saab Platinum fälg i samarbete med Pirreli.
För den informationen som jag får upp när jag söker så är det bara på volkswagen pirreli p-slot.
Står nämligen ”Saab Platinum modell Saab 900 GLE GLI TURBO”
På en lapp på insidan av fälgen |
|
|
|
Saab 9-5 2.3t motor KÖPES |
Hejsan
Har haft ett motorhaveri på min Saab 9-5 2.3t griffin vector 2010. Jag försöker överallt nu att hitta en motor. Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Alltså jag vill inte att den ska vara alltför dyr.
Mvh |
|
|
|
UrSaaben 3D modell |
Hej, jag jobbar med en utställning om bildesign på Nationalmuseum. Min fråga är om någon känner till en 3D modell av UrSaaben? En CAD modell alltså. |
|
|
|
Sv: Saab 9-5 2006 8700 mil (svar på "Saab 9-5 2006 8700 mil" av Tommy) |
Värdet på en bil är nästan omöjligt att avgöra om man inte sett bilen och vet en hel del om dess bakgrund.
Jag tror att det bästa du kan göra är att Googla på tex "saab 9-5 till salu". Då hittar du massor av SAABar till salu av olika årsmodeller och skick. Det du kan se är vad man begär för bilen. Inte vad man får av en köpare.
För vad din bil egentligen är värd vet du först när du har sålt bilen och fått pengarna i din hand. |
|
|
|
Saab 9-5 2006 8700 mil |
kan värde vara?
ljus hellskinn
8700 mil |
|
|
|
Sv: Motorbyte på Saab 93a, nån som vet nåt? (svar på "Sv: Motorbyte på Saab 93a, nån som vet nåt?" av Mårten) |
Hej och tack Mårten för ditt svar. Kommer ha mycket nytta dina detaljer när jag skriver på berättelsen. Ursäkta att jag inte svarat. Romanen har legat nere ett tag, men nu under julhelgen blev den aktuellt igen. Det kan ha varit en 92a som du skriver. Stort tack igen. |
|
|
|
Sv: Motorbyte på Saab 93a, nån som vet nåt? (svar på "Sv: Motorbyte på Saab 93a, nån som vet nåt?" av Per Lundgren) |
Stort tack Per Lundgren för ditt utförliga svar på min fråga och ursäkta dröjsmålet med mitt tack. Kommer ha mycket nytta av de detaljerna när jag skriver på berättelsen. Maria |
|
|
|
Reservdelar |
Jag tänkte införskaffa en vevaxelgivare till en 1.9tid och har läst på nätet lite.
Ser att det är väldigt varierande kvalité på eftermarknadsdelar, vad har ni för erfarenhet?
Vilka fabrikat kan man lita på?
Vilka firmor kan man lita på?
Mvh
|
|
|
|
Sv: Motorbyte på Saab 93a, nån som vet nåt? (svar på "Motorbyte på Saab 93a, nån som vet nåt?" av Maria) |
Instämmer i föregående inlägg!
När jag försöker föreställa mig hur jag skulle ha gjort i slutet av 50-talet med en SAAB 93 vid en långresa så långt borta där det alldeles säkert var svårt att få tag på reservdelar så skulle jag också vilja ha med mig bla en komplett motor.
Din beskrivning av trälådan tyder också på att det var en pryl som var så tung och stor att den behövde förvaras i ett stabilt emballage. Gissningsvis levererades utbytesmotorer från SAAB i ett träemballage.
Dessa gamla tvåtaktsmotorer smordes ju genom oljeinblandning i bensinen och det hände då och då att motorerna skar ihop pga för dålig smörjning. Dom var försedda med frihjul för att undvika att motorerna fick för litet smörjning. En oförsiktig förare kunde dock i tex en lång utförsbacke, där han inte lättade på gasen helt, upptäcka att motorn skar ihop efter ett tag. En utförsbacke kräver ju väldigt lite gas för att hålla farten och lite gas innebär liten bensinförbrukning som i en SAAB tvåtaktare innebär dålig smörjning.
Att byta motor i en SAAB på tvåtaktstiden hände då och då och var inget man hetsade upp sig för speciellt mycket. Dock kan man nog tänka sig att SAAB-ägarna blev mer kräsna med tiden för i slutet av tvåtaktsmotorns livstid införde SAAB separat oljesmörjning så att ”lätta på gasen” inte samtidigt behövde innebära en risk för en havererad motor.
|
|
|
|
Sv: Motorbyte på Saab 93a, nån som vet nåt? (svar på "Motorbyte på Saab 93a, nån som vet nåt?" av Maria) |
Hej!
Vilket äventyr! Utifrån beskrivningen så var det en Saab 93 från 1956 eller 1957 (om det inte var en Saab 92?).
Gissningsvis hade han en komplett utbytesmotor med sig. Motorn går faktiskt att byta "i fält" med vanliga handverktyg och utan motorlyft. Lyfts på plats med handkraft med av två personer, går nog att göra ensam om det verkligen krisar. Lite pyssel med att flytta över förgasare och generator/vattenpump och koppling om han inte redan hade det på utbytesmotorn. En dunk vatten att fylla kylsystemet och strupen med, sen är det bara att knattra vidare ;-).
Mvh |
|
|
|
« - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] + »
|
|
|