Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 231 - 240 av 250
«  - [21 22 23 24 25+ » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? (svar på "Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010?" av Anders E.)
Tack för info! Skall besöka gruppen på fb :-)

Jocke
 
Joachim Denner, 2016-01-31 18:13, [ed99e...cf2bf]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? (svar på "Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? " av Joachim Denner)
Jag har en 9-5 Aero Biopower XWD 2011 och jag tänker behålla den och använda den åtminstone sommarhalvåren. Det är ju en helt underbar bil! Förut använde jag den året runt och dagligen, men denna vinter har jag den avställd i en gammal fabrikslokal med en liten CTEK-laddare inkopplad. Får se hur jag gör kommande vintrar.

Jag kan rekommendera gruppen "SAAB ng 9-5 Sverige" på facebook!
Anders
 
Anders E., 2016-01-31 17:16, [6e8a1...986e1]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? (svar på "Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010? " av Joachim Denner)
Skall du låta den stå under längre tider så rekommenderar jag att den skall stå "varmt" och "torrt".

Jag lät min BMW 635 stå på höskullen (dvs "torrt" men inte varmt) hos en bonde i 11 år utan att köra den. Jag bytte oljor och bromsvätskor innan jag ställde in den.
- Rostmässigt var det inga problem
- Klädseln klarade sig bra
- Bromsoken fram hade börjat kärva
- Bromsklossarna hade fastnat vid bromsskivorna men släppte lätt och skivorna behövde inte bytas
- Slavcylindern till kopplingen fick jag byta pga rostangrepp
- Växelspaken hade börjat gå mycket trögt i alla leder fram till lådan
- Alla AL-detaljer i motorrummet hade börjat "korrodera". Dvs det såg inte snyggt ut
- Motorn hade fastnat men jag fick loss den och den tycks inte ha tagit någon märkbar skada
- Trots att kamaxeln blivit "helt torr" hade den inte fått minsta tillstymmelse till ytrost på sig
- Lamellerna hade fastnat men släppte ganska lätt

I fortsättningen skall jag plocka fram bilen och köra med den åtminstone vart annat år.

Per L
 
Per L, 2016-01-31 14:53, [67be3...67abc]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Skall jag sälja min 9-5 Vector Turbo AWD 2010?
Hej! Saab fantast sedan många år men då jag nu bytt jobb och har möjlighet till tjänstebil funderar jag på att sälja "pärlan". Det är en 9-5 med nya karossen, Vector modellen med turbo på 220 hk och AWD, skinnklädsel manuell låda och bensinare. 8000 mil har den gått. Har även fått höra från flera besiktningsmän det senaste att jag skall spara bilen för den kan bli värd pengar tror de. Mao: Vad har ni "kännare" på detta forum för känsla. Skall jag sälja den och isf, vad kan jag ta för den? Eller skall jag ställa den på vinden? :-) Alla tips emottages tacksamt.
//Jocke
 
Joachim Denner, 2016-01-31 14:09, [ed99e...cf2bf]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Sv: Återigen vad roligt" av HSE)
Då har vi hört olika. :-)
Anders
 
Anders E., 2016-01-20 16:17, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Sv: Återigen vad roligt" av Anders E.)
Vad jag hört förhandlas det inte ens längre om namnet.
 
HSE, 2016-01-20 16:11, [a12f2...c8b6a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Sv: Återigen vad roligt" av HSE)
Jag tror inte att det är omöjligt att det står SAAB i fronten på bilarna när de väl börjar levereras. :-)
Anders
 
Anders E., 2016-01-20 12:20, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Återigen vad roligt (svar på "Återigen vad roligt" av ad)
Skönt att stallbacka fabriken får leva vidare och arbetstillfällen och kunnande skapas. Tråkigt bara att inga mer SAAB bilar kommer att tillverkas. Vi får väl se vad det kommer att stå på fronten av dessa elbilar...
 
HSE, 2016-01-18 19:22, [0ea63...b488c]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Återigen vad roligt
söndags hade Nevs i Trollhättan besök av Chao Ma som är ordförande i Panda New Energy, det nystartade kinesiska bolag som har beställt 150 000 plus ytterligare 100 000 Saab 9-3-baserade elbilar av Nevs till ett värde av omkring 100 miljarder kronor under en dryg fyraårsperiod.

Göteborgs-Posten träffade Chao Ma som berättade att han ser ett långsiktigt samarbete mellan Panda New Energy och Nevs, och att en kvarts miljon elbilar är många bilar, men att det inte räcker för det kinesiska bolaget som siktar på att bli störst inom gröna fordon (leasing). De behöver helt enkelt fler elbilar och i siktet har man Nevs nästa generation elbilar, baserade på Phoenix-plattformen som togs fram under Victor Muller-tiden men som därefter har vidareutvecklats av Nevs. Om drygt två år tros nästa generation så färdig.

Chao Ma avslöjade för Göteborgs-Posten att finansieringen av jätteordern bland annat består av lån från en statlig kinesisk bank. Enligt honom har den kinesiska staten ett starkt intresse i elbilar för att få bukt med problem som utsläpp, oljebrist och elöverskott.

– Den kinesiska regeringen ger oss låg ränta under lång tid, och upplägget med att leasa ut bilarna som vi kommer göra, innebär att vi enkelt kommer att kunna återbetala lån. För mig spelar det ingen roll om det handlar om 100 000 bilar eller en miljon, sa han till Göteborgs-Posten under söndagen.

Chao Ma är en entreprenör med många järn i elden. Förutom sitt ordförandeuppdrag i Panda New Energy är han vd för flertalet andra kinesiska företag, bland annat för ett av Kinas största filmbolag där flera inhemska filmstjärnor finns i stallet, bland annat Hollywood-skådisen Jackie Chan. Han har tidigare varit, och är fortfarande, verksam i de nordiska länderna efter att ha investerat i ett finskt teknikföretag med anknytningar till Nokia, samt danska Bang & Olufsen där han i någon konstellation är näst största ägare.

På bilden ovan ses Saab PhoeniX Concept som visades på Genèvesalongen i mars 2011. Bilen ritades av Jason Castriota som värvades av Victor Muller för att forma Saabs nya designspråk.
 
ad, 2016-01-18 12:03, [2e7b8...54f6a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Vad roligt
http://teknikensvarld.se/kines[.....]d&subid=541206528
 
ad, 2016-01-18 12:01, [2e7b8...54f6a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [21 22 23 24 25+ »