 |
| Visar meddelande 131 - 140 av 250 |
|
|
 |
| Bränslemätearen rör sig inte. Saab 95 tid 2008 |
Hej, jag har ett mycket konstigt fel på min Saab 95 1,9 tid från 2008.
Bränslemästaren rör sig inte som den ska. Den fastnar liksom på ett ställe.
När man slår av bilen så går den ner i botten som den ska, samma sak om man kopplar ur mätaren.
Det började med att mätaren hade fastnat på tom fast än jag hade full tank. Jag trodde att det var något fel på flotören så öppnade upp och tog ut bränslepumpen, ruckade flotören lite fram och tillbaka och satta ner allt och ihopa igen. Då gick den upp och la sig på fullt som den skulle. Men efter att ha kört några mil utan att den rört sig så insåg jag att problemet inte var löst.
Nu idag gjorde jag samma sak igen, tog ur allt, kände på det ruckade på flotören och satte i den igen. Samma sak nu, bränslemätaren har lagt sig på "rätt" värde tror jag, är nu på ca 3/4 tank men när jag är ute och kör så rör den sig inte utan är fast.
Uppenbarligen så funkar det mesta eftersom när jag tar isär och pillar på det så lägger sig mätaren rätt (har gjort det ett flertal gånger nu och känns rimligt utifrån hur mycket jag kör) men jag kan inte förstå vad det är.
Har även i felsökningssyfte haft tändningen igång och kopplat bort sladdarna från bränslemätaren men då stängs den bara av och sätts på igen och lägger sig på samma värde som innan, så det är inte när man kopplar ur sladdarna som den lägger sig rätt.
Tacksam för svar. |
| |
|
|
 |
| Motorspatt |
| Good evening, everyone! Hope to find a "magician" to help out with my newly created mess. I just installed a hybrid engine in my 2007 9-5, 2,3t BioPower as the old engine gave up. My "hybrid" is as follows: T5 block with "everything new", T7 head with 9000 CSE camshafts, inlet from the old 2007 engine but with a throttle body and "cobra" from a 2003 9-5 to fit the older version of the oil-trap/crank case ventilation housing/connections, standard turbo and fuel injectors from the 2007 engine. Now to the issue. The engine starts with no problem and the car even drives (made a short test drive) but sounds like a diesel (spiking) and with no power. It sounds and feels like part of it wants to run "in the opposite direction". My conclusion is that one reason is the ignition comes much to early. I'm quite sure the engine as such and all surrounding parts are ok (at least they worked fine from where they are taken) so I hope all now comes down to the software. Is there any merciful soul out there that could help solving such problem "on distance" (living "in the middle of nowhere" in the forest around Alingsås, Sweden, with only this one car to go somewhere) or does one need to have physical access to the car/ECU? Will be ever so grateful to all advice on this. Many thanks in advance, Stephan |
| |
|
|
 |
| Laga styrdon till automatlåda |
| Är det någon som vet någon som kan laga styrdon till automatlåda på en saab 95 - 02 |
| |
|
|
 |
| Sv: Saab 9-3 bränslepump (svar på "Saab 9-3 bränslepump " av Brap) |
Det är du själv som måste bestämma hur du vill göra. Det går inte att avgöra vad som kommer att hända i framtiden.
Kan du tänka dig att bli stående igen så chansar du på att det var en engångshändelse.
Vill du absolut inte bli stående igen byter du pumpen. Personligen skulle jag välja denna lösning.
Det finns ett par mellanvarianter också om du är bra på att meka.
Dels kan du ta med dig en gummiklubba och chansa på att det går att "knacka igång" pumpen en gång till om den skulle stanna ingen
Sedan är ju chassit till en og9-3 (om det är en sådan du har) från en Opel och hålet i golvet under baksätet för att komma åt bränslepumpen stämmer inte överens med SAABens bränsletank. Man ser bara halva locket under vilket pumpen sitter. Klipper man upp hålet i golvet så att hela locket syns kan man (kanske) byta pumpen "efter vägen" om den skulle stanna igen.
Då måste man ha med sig minst en komplett pump och verktyg för att ta kunna bort och sätta dit den. Man bör nog sätta sig in noggrant i hur man gör jobbet för det är lätt att "bryta sönder" något om man inte riktigt vet hur man skall göra. |
| |
|
|
 |
| Sv: Kopplingsproblem (svar på "Sv: Kopplingsproblem" av HSE) |
| Vad jag förstått så byttes allt utom svänghjulet och vad jag läst så kan kopplingen börja slira om svänghjulet är dåligt! Det finns andra symptom också som att det låter från kopplingen när du kopplar ur tex och jag har båda symptomen så det blir till att riva ner och byta svänghjul! Tack för din respons! |
| |
|
|
 |
| Sv: Saab 9-3 bränslepump (svar på "Saab 9-3 bränslepump " av Brap) |
| Har den börjat att inte vilja starta/hänga sig lär det återkomma så jag skulle byta för att inte riskera bli stående på någon parkering långt hemifrån. Jag har en sådan där utbytt pump liggande som jag pumpar bränsle med från dunkar vid behov, den funkar fint när den går men ofta får jag knacka på den för att den skall starta. Slitna kol/borstar antar jag. |
| |
|
|
 |
| Saab 9-3 bränslepump |
Hej,
Fick min Saab 93 bärgad härom veckan.
Bränslepumpen misstänktes, verkstadsteknikern ringde efter någon timme, hade bankat med gummiklubba på tanken.
Sedan dess startar den varje gång senaste veckan.
Vad tror ni, är den på G att lägga av eller vad gör att man slår igång genom att banka?
Vad hade ni gjort, ska man byta ut den i förebyggande syfte, eller är bilen good to go. Tänker om det finns tillfälliga fel som gör att bränslepumpen hakar upp sig.
Lämna gärna tankar o idéer om vad man borde göra.
Tack |
| |
|
|
 |
| Sv: OG9-5 startar ej (svar på "OG9-5 startar ej" av Jonas K) |
I mitt fall var det ett hål i bränslefiltret som gjorde den svårtstartad. Sedan är mitt startbatteri kanske inte det bästa heller, speciellt när det är kallt, så kolla upp det med. Lycka till!
/Ante |
| |
|
|
 |
| Sv: max effekt cigarett utag (svar på "max effekt cigarett utag" av Emil) |
I instruktionsboken till min 9-3 från 2000 står det att man kan belasta cigarettändaruttaget med 20A vilket är 240W.
|
| |
|
|
 |
| SAAB 900 1995/96 |
Hej,
Någon som har koll på om det var samma cabställning på Saab 900 mellan årsmodellerna 1995-1996 |
| |
|
|
 |
|
« - [11 12 13 14 15 16 17 18 19 20] + »
|
|
|