Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 21 - 30 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mi (svar på "Sv: Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mi" av Johan)
Hej,

Jag har inte gjort någonting ännu, men innan jag lämnar in den på verkstad, så vore det bra med några synpunkter från någon, som har erfarenhet i ämnet.
Tex. vad som brukar vara orsaken och vad man ska börja med att kolla. Det kan ju bli väldigt dyrt att låta en verkstad börja rota omkring förutsättningslöst. Då är man snart uppe i 10.000kr
/S-O
 
Stig-Olov Westerberg, 2024-02-16 11:18, [1b06f...d59d2]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mi (svar på "Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mil" av Stig-Olov Westerberg)
Hej
Vad är egentligen din fråga? Huruvida slitna leder kan ge tung styrning?
Vad har du kollat och gjort hittills?
/Johan
 
Johan, 2024-02-16 11:03, [34fe2...c9f1a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mil
Hej,
Jag upplever att bilen är tungstyrd och när jag frågar på verkstad, så menar man att det beror på att bilen har 18"-hjul. Men jag tror inte att det är hela sanningen. Om tex. oljan till servon är dålig eller har läckt ut delvis, så går bilen att styra, men blir tungstyrd. Kan också vara servopumpen eller styrväxeln, som är defekt. Då blir bilen också tungstyrd. Kan det bero på slitna styrleder, bussningar m.m?
 
Stig-Olov Westerberg, 2024-02-16 10:02, [1b06f...d59d2]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: OG9-5 startar ej (svar på "OG9-5 startar ej" av Jonas K)
Svårt fall! För det mesta när bilen gått fint till ex en affär och är stendöd när man skall därifrån så är det bränsle pumpen men det tycks det ju inte vara i detta fallet. Men hur reagerade den på startgas? Testa tändstiften i öppna luften utan komp säger inte så mycket om hur det orkar gnistra när de sitter i motorn då luft isolerar, högre komp, mer isolering. Men tänder den inte på startgas så måste felet ligga på tändnings sidan om motorn har komp och kamkedjan inte har hoppat några kuggar.
 
HSE, 2024-02-06 06:22, [98e9a...3e514]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
OG9-5 startar ej
Hej proffsen, nu behöver jag er hjälp!

Min trotjänare OG9-5 från 2006 som jag haft i snart 10 år vill ej starta längre. Jag åkte till biltema (10min bort), gick in och handlade och när jag kom ut så startar inte bilen längre.
Bilen gick perfekt dit. Nu tänder den inte ens. Startmotorn går runt fint och jag kunde köra den länge så jag satte i ett nytt batteri förra veckan (kört flera svängar efter det). Jag lämnade bilen över natten i hopp om att den skulle starta dagen efter, men icke, det fick bli bogsering hem.

Jag hade ett liknande problem för 2 år sedan och så var det vevaxelgivaren, skillnaden då var att den startade när den blev kall.

Jag har dator med Autocom och kan göra vissa saker, jag har bland annat plockat ur DI-kassetten+stift och kört tändstiften individuellt (jordad) och alla ger "fin" gnista.
Övrig info:
* Inga felkoder.
* Bränslepumpen går.
* Tankar endast 95.
* Vakuumslangar OK.
* Tankat i 20 liter soppa (utifall mätaren ljuger).
* Tryckt i en hel burk startgas men det var väldigt dålig respons.
* Testat rullstart när jag bogserade hem, helt död.
* Motor B205E


Jag vet att liknande problem är vanligt förekommande och tycker mig läst igenom alla trådar jag kan hitta till via google, men blir inte mycket klokare.
Det lutar mest åt ett tändproblem som det känns just nu, men som sagt så verkar ju kassetten OK när jag kör den med datorn...


Teori 1;
Vevaxelgivare igen - Jag har köpt en ny men inte bytt den då bilen reggar varv när jag kör startmotorn när jag mätte upp den gamla och nya så får jag samma värde. Tror ni det kan vara den ändå?

Teori 2;
Immobiliser - Vet inte mycket om detta, men jag har testat båda nycklarna och får inget fel på panelen, dessutom går ju startmotorn.

Teori 3;
DI-kassett - Denna är bytt för några år sedan. Vanligtvis så börjar väl bilen att gå dåligt eller blir svårtstartad först? Kan jag testa kassetten på något vis mer än på det sätt jag redan gjort med Autocom?

Teori 4; Bränsle. Pumpen går ju som sagt och stiften var blöta när jag tog ur dom första gången. Finns något annat jag borde testa rörande bränsle?


Alla input och reflektioner är varmt välkomna, jag börjar bli desperat :)
 
Jonas K, 2024-02-06 00:55, [872f7...8a337]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Tech2
Finns det någon i trakterna kring Borås som har en Tech2! Fick tag i en 9-3 vector 1.9tid 2007 som stått utanför en lada sedan 2017! Hade ett litet helsike att få den därifrån plus att den vägrade starta! Nåväl, nu startar den och går MEN går på reducerad prestanda och motorlampan lyser! Airbagen är ur funktion sedan en tid men där fick jag reda på att det troligtvis är styrenheten! Fick även felmeddelande på virvelspjället men där hade bryggan hoppat av så nu fungerar den ivf, turbon var också död men den har fått liv igen! Känns ändå väldigt jobbigt när den varvar dryga 2000 och är helt orkeslös sedan är jag tveksam till om motorn mår speciellt bra utav detta!
 
Andrew, 2024-02-02 00:45, [571dd...66566]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Servostyrning Saab 900 V6 Cab, 1995, 20 000 mil
Hej,
Jag upplever att bilen är tungstyrd och när jag frågar på verkstad, så menar man att det beror på att bilen har 18"-hjul. Men jag tror inte att det är hela sanningen. Om tex. oljan till servon är dålig eller har läckt ut delvis, så går bilen att styra, men blir tungstyrd. Kan också vara servopumpen eller styrväxeln, som är defekt. Då blir bilen också tungstyrd. Kan det bero på slitna styrleder, bussningar m.m?
 
Stig-Olov Westerberg, 2024-02-01 13:53, [1b06f...d59d2]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Flera fel Saab 9-5 2.3t 2005 (svar på "Flera fel Saab 9-5 2.3t 2005" av Peter)
Det senaste problemet låter som om multiremmen gått av, den driver generator, servopump, vattenpump och AC-pump. Sitter (skall sitta om den sitter kvar) på höger sida på motorn. Remmen skall bytas enligt intervall.
 
Johan, 2024-01-30 18:34, [34fe2...c9f1a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Flera fel Saab 9-5 2.3t 2005
Så ganska lång historia här om min bil.
Den har reparerats 4-5 gånger .
Vi har fått byta hela avgassystemet , generatorn ,slang till servo olja , vänster och höger spindel led.
Detta har skett under de senaste 4-5 åren .
De nysta va under förra veckan då vi fick byta ut allt till kopplingen och den fungerade i ca en dag eleke en körning innan de blev problem igen.
Nu har batteri lampan tänts , ratten går knappt att vrida och kylaren verkar inte pumpa runt vätska .
Värme mätaren va på lägsta ett bra tag sen stuttsa upp till högsta och va kvar där .
Behållaren till kylar vätska ser helt full ut. (Mer än vad de va när jag körde ut imorse).
När jag stannade va de ingen värme från motorn alls och fläkten va på ett ganska stadigt varv när jag stängt av bilen.
Va fan hände !!! ??
 
Peter, 2024-01-30 17:02, [947d2...9e7b1]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Thule : fot 754 med kit 141575, rörlängd 127 cm på
Hej
Behöver en lasthållare för att kunna montera en Packline skidbox på en SAAB 9-5 Sedan 2010 års modell (nya modellen utan räcken).
Var får jag tag i det?
Mvh
Per
 
Per Emilsson, 2024-01-25 21:34, [98299...b52bb]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »